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2019년 추계학술대회

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한글제목(Korean Title) ICT를 통한 부산 시내버스 고객서비스 개선 연구
영문제목(English Title) A Study on the Improvement of Busan Bus Customer Service through ICT
저자(Author) 류재영   왕덕원   차유진   최훈   Jae-young Ryu   Deok-won Wang   Yu-jin Cha   Hun Choi  
원문수록처(Citation) VOL 23 NO. 02 PP. 0118 ~ 0120 (2019. 10)
한글내용
(Korean Abstract)
현대사회에서 버스는 여전히 중요한 교통수단 중 하나이다. 그러나 버스의 고객서비스 논란은 과거부터 끊이지 않고 있다. 부산시는 논란 해소를 위해 2007년 준공영제를 도입했으나 고객서비스에 대한 논란은 끊이지 않았고, 고객서비스의 질 향상에도 한계를 지니게 만들었다. 따라서 본 연구에서는 버스 이용자가 가지고 있는 서비스 불만 요인들을 파악하고 이에 대해 RFID 기술이나 첨단 운전자 보조 시스템 등 첨단 ICT 기술을 활용한 고객서비스 개선안을 제시하고자 한다.
영문내용
(English Abstract)
Buses are still one of the most important means of transportation in modern society. However, controversy over the bus's customer service has continued from the past. The Busan Metropolitan Government introduced a quasi-public management system in 2007 to resolve the controversy, but the controversy over customer service continued. In addition, the introduction of the quasi-public management system has limited the quality of customer service. Therefore, this study aims to identify the causes of service complaints that bus users have and present a plan to improve customer service using advanced ICT technologies such as RFID technology and Adavanced Driver Assistance Systems.
키워드(Keyword) Busan City bus   ICT   RFID   Advanced Driver Assistance Systems  
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